Karikatury Boha, aneb jaký Bůh není ...
To, co si mnoho lidí představuje pod pojmem Bůh,
díky bohu neexistuje. Karl Rahner
Bylo by těžké (a dokonce arogantní) chtít definovat Boha, který přesahuje všechny naše kategorie a pojmy a vymyká se lidské představivosti. Naše představy o Bohu mohou být totiž natolik vzdálené skutečnosti, že náš vztah s ním spíše narušují než umožňují. Nakonec i mnozí nevěřící odmítají nikoli Boha, ale jakousi jeho karikaturu, o níž se domnívají, že představuje Boha, protože jim jej někdo takto prezentoval.
Naštěstí se nám ale sám Bůh přiblížil v Kristu Ježíši: Kdo vidí mne, vidí Otce (J 14, 9), abychom ho alespoň částečně mohli poznat, a tak s ním mohli navázat vztah. Zkusme tedy metodou „loupání cibule“ (odborníci by řekli „negativní teologie“) ve světle učení Bible a učení církve očistit naši představu Boha alespoň z těch nejhorších nánosů a karikatur.
Staromódní Bůh
Ale: Bůh nestárne
Bůh, v něhož věří křesťané, nestárne, „není zemdlený, není znavený, jeho rozumnost vystihnout nelze“ (Iz 40, 28b). Jeho vzhled je „jako když slunce září v plné své síle“ (Zj 1, 18). Nejde o stařečka, který oplakává staré dobré časy: „Hle, činím něco docela nového“ (Iz 43,18-19) - proti jeho tvůrčím schopnostem jsme všichni nenapravitelní konzervativci!
Bůh spící, vzdálený
Kdosi nazval tuto karikaturu „bohem -hodinářem“: Uvedl všechno do chodu, stanovil přírodní zákony a vzdálil se. Až svět „dotiká“, přijde vyúčtovat. Podle tohoto pojetí Bůh kdesi existuje, ale svět ponechává svému osudu. O jednotlivce se absolutně nezajímá. Člověk věřící v tuto karikaturu Boha zastává krédo „co si neuděláš sám, nemáš“ (jak v praktickém životě, tak v duchovním). Život je v tomto pojetí jako sisyfovský výstup na skleněnou horu, na jejímž vrcholu pasivně čeká Bůh.
Ale: Bůh je s námi!
Nebeský otec se však představil jako Emmanuel – „Bůh s námi“ (Mt 1, 23), jako ten, kdo je nám blíž než my sami sobě, kdo má spočteny i vlasy na naší hlavě (tzn. žádný detail našeho života mu není lhostejný – srov. Mt 10, 29-31).
Bůh policista
Bůh je tu od toho, aby sledoval přestupky, aby je evidoval a trestal. Jinými slovy - strážce zákona. Někteří z nás v dětství možná slýchali: „Pánbůh tě vidí!“ - a šlo o jasnou výhružku. Upřený pohled takového
Ale: Bůh je milujícím Bohem
Ježíš i apoštolové nám představují docela jiného Boha, jehož láska předchází jakékoli naše snažení (1J 4, 19; 1J 4, 10) a který neodplácí podle našich hříchů. V centru jeho zájmu je člověk, ne jeho přestupky (Lk 15, 11-32).
Vodič loutek
Ale: Bůh respektuje svobodu
Ježíš Kristus mluvil o jiném vztahu mezi Bohem a člověkem: „Už vás nenazývám služebníky, ale přáteli“ (J 15, 15). Apoštol Pavel zase píše, že křesťané jsou „spolupracovníky na Božím díle“ (1Kor 3, 9). Nádhernou definici našeho vztahu vyslovil i židovský myslitel Martin Buber: „Dějiny se tvoří setkáním lidské svobody s Boží svobodou, jež se nazývá milostí.“ Tedy žádný fatalismus, žádné loutky.
Bůh pouze pro případ nouze (automat-záchranář)
A když takto Bůh nefunguje, když nereaguje podle našich představ a nepřistupuje na takovéto obchody, ztrácí člověk snadno svou víru (lze-li mluvit o víře).
Ale: Bůh je přítel i Otec zároveň
Do našeho vztahu s Bohem samozřejmě patří i všechny naše strachy a problémy. V opravdovém vztahu jde ale o daleko víc. Bůh neustále naznačuje, že touží po vztahu „otec a dítě“ „přítel s přítelem“. Dítě přece nevyhledává otce, jen když mu dojde kapesné a přítel přítele, jen když mu hoří dům …
Děda Mráz, Santa Klaus
Člověku s tímto pohledem se stírá rozdíl mezi bílou a černou, nejvyšší metou je tolerance (hlavně druhých vůči mně). Takový člověk nemá motiv pro boj se zlem a s hříchem, vůči Bohu neprožívá ani strach ani lásku.
Ale: Bůh nás nemůže zachránit (spasit) bez naší vůle, bez našeho přičinění
Bůh je nesmírně dobrý a milosrdný. Právě proto nás chce vytrhnout z otroctví zla a hříchu, ze začarovaného kruhu vlastního sobectví, který by nás zlikvidoval. Bůh miluje hříšníka, ale nenávidí hřích. Nabízí nám cestu k sobě, nabízí nám svou pomoc. Na tuto cestu se ale musíme vydat! (srov. Žid 12. kapitola)
Trapič
Věřící člověk s takovouto představou Boha působí tísnivým a útrpným dojmem, i když se může vykázat radikálností a náročnými asketickými výkony. Ve své askezi vidí prostředek k získávání zásluh a uznání u Boha, potvrzení své hodnoty, proto ji tolik vyhledává. I když by svou cestu rád vnutil všem okolo, přesto občas prožívá pocit, že křesťanství je ta nejpochmurnější cesta, která existuje, a vlastně by ji nikomu ani nedoporučoval. Takový člověk je velmi náročný a kritický vůči druhým, protože jeho „bůh-trapič“ je velice náročný a kritický k němu.
Ale: Utrpení není samo o sobě dobré
I když se křesťanovi utrpení nevyhne a někdy skutečně napomáhá k našemu růstu a očišťování, neznamená to, že je kvalitou samo o sobě, o niž bychom měli usilovat. Bůh nám neslíbil, že ze světa odstraní veškeré trápení, ale slíbil nám sílu a pokoj, aby nás nezdrtilo (srov. Jer 29, 11; J 16, 33). A již Starý zákon nás ujišťuje, že„z rozmaru totiž lidské syny nepokoří ani nezarmoutí“ (Pl 3, 25-33). Pro ty, kteří každou nemoc považují za kříž a málem Boží požehnání, by bylo dobré přečíst si pozorně evangelia: Pán Ježíš tam nemoci nerozdával, ale uzdravoval. (Tím nechceme popírat, že jakékoliv utrpení nesené s láskou ve spojení s Kristem má nesmírnou hodnotu - ovšem ta hodnota není v tom trápení, ale právě v té lásce, která se v utrpení jakoby „uvolní“).
„Cosi“ nad námi, jakási „vesmírná vyšší inteligence“
Podle tohoto pojetí je Bůh jen vysoká inteligence vysoko nad námi, vyšší moc, vesmírná všepronikající energie. Jen ne živá bytost, s níž je možné žít ve vztahu.
Ale: Bůh je osoba a partner
Bůh vstupuje do lidských dějin a jedná v nich. Ne jako neurčitá božská síla, ale jako osoba a partner pro člověka. Bůh člověka oslovuje, dává se mu poznat, zve ho, aby s ním vstoupil do hlubokého osobního vztahu. Křesťanská víra pak není jen uznáním Boží existence či pravd nauky o Bohu, ale navázáním a prohlubováním tohoto vztahu s Bohem. Křesťanská víra je životem s Bohem.
Bůh, jak ho představuje Bible, není lhostejný k lidskému utrpení. Naopak: vidí utrpení svého lidu (Est 3, 7-10), utěšuje (Iz 66, 12-13), zachraňuje (J 3, 16-17). Je možné mu důvěřovat, spoléhat na něj a postavit na vztahu s ním svůj život.
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.